pixabay

אומרים שאין חכם כבעל הניסיון – וזהי האמת לאמיתה! רבים מאמינים שלימודים מיועדים לבני נוער הנאבקים בפיצוח נוסחאות ושינון תאריכים היסטוריים. בפועל, הלמידה שלנו לא מסתיימת אחרי 12 שנות לימוד, להיפך. ככל שאנו מתבגרים כך אנו מבינים כמה מעט אנו יודעים על עצמנו ועל העולם בו אנו חיים. בהתאם לכך, רבים מאתנו הולכים להרצאות. וזאת, כדי לרכוש כלים חשובים; כלים שיסייעו לנו להתגבר בהצלחה על כל מכשול – ולהכיר את עצמנו הרבה יותר טוב על הדרך.

מרגישים שיש לכם מידע משמעותי להעביר לאחרים? מחשיבים את עצמכם כחכמים בעלי ניסיון? רגע לפני שתצטלמו ל-TED, חשוב לעצור לרגע ולשאול את עצמכם: איך בונים הרצאה טובה? ואיך אנו גורמים לקהל להתעניין ולהתחבר למה שיש לנו לומר? מזל שהגעתם עד לכאן, כי לנו הפתרונים!

 

לבנות הרצאה – מספר שלבים עיקריים

רבים מאתנו בונים פרופיל בפייסבוק או בטוויטר ומציינים כי למדנו באוניברסיטה של החיים. אמנם מדובר בבדיחה, אך זוהי אמירה משמעותית יותר ממה שנדמה. אכן, חלקנו עוברים במסלול המקובל של תיכון, השכלה גבוהה וכן הלאה – וזאת, מתוך מטרה להגשים את עצמנו כראות עיננו. עם זאת, השכלה גבוהה או לימודי תעודה הם אינם האפשרות היחידה באמצעותם נוכל ללמוד החיים. למעשה, על ידי הרצאות מעניינות משכנעות אנו נוכל לרכוש ידע משמעותי לא פחות ואף יותר.

ברצונכם להעביר הלאה מהידע שרכשתם לאורך השנים? מתמחים בתחום עיסוק מסוים וברצונכם להפיץ אותו? צודקים! עם זאת, הרצאה טובה נמדדת לפי מספר פרמטרים עיקריים; היבטים אשר ירתקו את הקהל ויעכבו אתכם לשאלות בסיומה של ההרצאה.

לאור כל זאת, כדי שגם אתם תהפכו למרצים מעולים, רצוי ללמוד כיצד לבנות את התוכן שלכם כראוי, ביעילות ובבהירות. נעבור על חלק מהערות אלו כעת:

  • בראש ובראשונה, עליכם לבחור את הנושא להרצאה. מדובר אולי במובן מאליו, אך חשוב להקדיש מחשבה בבחירת הנושא הרלוונטי. בהתאם, כדי שתוכלו לעניין את אלו היושבים מולכם, עליכם להרצות על תחום בו אתם מבינים, אותו הנכם נהנים לחקור ובעיקר – תרצו לדון בו לעומק.
  • כעת, עליכם לבנות את ההרצאה בפועל. בהתאם לפרק הזמן העומד לרשותכם, יש לבנות את הנקודות המרכזיות עליהן תרצו לדון. החל מהרקע ההיסטורי, דוגמאות ומסקנות אישיות – חשוב להסביר את הנושא באופן ממצה, מדויק ופתוח לדיון סוער.
  • חוששים שמא תשכחו דבר מה? ברצונכם לוודא כי אכן תדברו על מה שתכננתם? מומלץ להסתייע בעזרים טכנולוגיים חווייתיים; אמצעים בזכותם תרגישו נינוחים בהרבה – והקהל שלכם ירגיש מעורב הרבה יותר.

במקביל לכל אלו, חשוב לקחת בחשבון מספר נקודות חשובות נוספות; אלמנטים אשר יעניקו לכם ביטחון לעמוד על הבמה ולדבר מול קהל. ראשית, חשוב להתכונן היטב להרצאה ולשנן את המידע. כך, כאשר תגיעו לרגע האמת – תעבירו את ההרצאה במלואה.

כמו כן, מומלץ לבחור בגדים ונעליים נוחים. כלומר, בין אם מדובר בחליפה מרשימה או שמא מדובר בבגדי ספורט-אלגנט ונעליים שטוחות – הבגד לא רק עושה את הבן אדם, אלא גם מעניק לו תחושה טובה ונעימה. כך, תבצעו את הצעד הראשון לעבר ההרצאה כאשר ידכם, לבושכם ורגליכם על העליונה.

 

להנגיש את המידע

אומרים שכל הרצאה יש להתחיל בבדיחה. אבל חשוב לא פחות לסיים ולסכם אותה במשפט מפתח. כך, תוכלו לשחרר את המשתתפים לדרכם עם נקודה למחשבה. בין אם אתם משוחחים על היסטוריה, רפואה, כוחן של הרשתות החברתיות או אפילו על משפחת קרדשיאן המופלאה, חשוב להנגיש את המידע לקהל מבלי לזלזל בו. והעיקר, תיהנו!

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here