איך לאלף כלב?
freepik

אם גם החבר הפרוותי והנבחן שלכם פשוט מסרב לשבת ולא מפסיק לנבוח על כל אדם אשר חולף ליד דלת הבית, כנראה שהגיע הזמן להתמודד עם עניין המשמעת. רבים אמנם מאמינים כי אילוף הכלבים נועד אך ורק לשם לימוד טריקים חמודים, אך האמת כי האילוף הוא חלק מהחינוך של הכלב ויעשה לו רק טוב, זאת כמובן, במידה ויתבצע בצורה הנכונה.

שלבים שונים לאילוף

חשוב להבין כי תהליך הלמידה והאילוף של הכלב הינו הדרגתי ונועד לשפר גם את הקשר המיוחד אשר נרקם בין הבעלים לבין החבר הפרוותי והמתוק שלו.

  • בשלב הראשון יש ללמד את הכלב את הפקודה הרצויה באופן ברור וחד משמעי. פעולה זו ניתנת לביצוע על ידי חזרה על הפקודה מספר פעמים, זאת בצירוף הטון המדויק בקול שלכם ותנועת יד קבועה לכל פקודה. חשוב לשים לב כי הכלב מבצע את הפעולה הרצויה. אחת מהפקודות הראשונות שמומלץ לעבוד עליהן הן 'שב' ו-'אלי'. פעולות אלו אינן דורשות מאמץ פיזי מורכב ובעיקר דורשות את תשומת ליבו של הכלב וההקשבה שלו לבעלים.
  • לאחר שהשלב הראשון מושלם בהצלחה, ניתן יהיה להמשיך לשלב התרגול של הפקודה. את שלב זה מומלץ יהיה להשלים באזור שקט אשר לא מעמיס על הכלב הסחות דעת שונות, כך שפארק גדול ותוסס יהיה בחירה פחות מוצלחת לשלב זה. את התרגול יש להמשיך במשך מספר ימים ולוודא כי הכלב קשוב לכם ומבין את הפקודה אשר אתם מציינים וממלא אותה.
  • לאחר שהכלב מבין את הפקודה כששניכם יחד, הגיע הזמן להעמיד את העניין למבחן ולאתגר אותו בביצוע הפקודה גם בשעה שיש לא מעט הסחות דעת מסביב. עבודה יום יומית על הכלב על הפקודה ליד גירויים כמו אנשים, כלבים אחרים ואף חתולים. חשוב לציין כי אילוף של הכלב בסביבה מלאת גירויים תהיה זו אשר תיצור את התקשורת האמתית ביניכם ותבהיר לכלב בצורה חד משמעית כי עליו להקשיב לכם גם בשעה שיש לא מעט הסחות דעת מסביב.

ממשיכים לתרגל ומוסיפים פקודות נוספות

אלו למעשה היו העקרונות המנחים בכל ניסיון אילוף. כך שגם בפקודות מורכבות יותר ניתן יהיה להתבסס על השלבים הללו וללמד את הכלב גם ללכת ברוורס לפי פקודה, להישאר במרחק או להגיע אליכם גם כשמרחק מפריק בינכם.

במידה ואתם מגלים כי קיים קושי שאתם לא מצליחים להתגבר עליו בכוחות עצמכם וכי לא נראה שהכלב מקשיב לכם כלל, קבעו פגישת ייעוץ עם מאלף מקצועי. הוא יגיע ויבחן את מערכת היחסים שלכם עם הכלב, ישאל על שגרת יומו ויבחן את האינטראקציה ביניכם בשעה שאתם מנסים ללמד אותו פקודה חדשה. לאחר מכן יוכל לספק בעבורכם המלצות חשובות אשר מותאמות לכם ולכלב שלכם.

זכרו כי האילוף מהווה זמן איכות, משחק ודרך מצוינת לפתח את התקשורת והאמון ביניכם לבין בן הבית החדש שלכם. המשיכו לתרגל את האילוף ותוכלו גם אתם וגם הכלב ליהנות מהפעילות המשותפת עם החבר החדש שלכם.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here