איך להתמודד עם אנשים טיפשים?

בואו נודה באמת, לא חסרים טיפשים בעולם. לעתים זה לא באשמתם שהם מתנהגים באופן בלתי מתקבל על הדעת ולעתים מתוך מחשבה תחילה. כך או כך, באשמתם או שלא, לא פעם הם פולטים שטויות מהפה במקרה הטוב או דברי שטנה והבל במקרה הרע. למזלנו, ישנן כמה שיטות לעקוף את העצבים שאנחנו מקבלים ולאמן את החשיבה שלנו לא להתרגש מאותם טיפשים. שנתחיל?

"ההבדל בין גאונות לטיפשות הוא שלגאונות יש גבולות." ~ אלברט איינשטיין

כן, הם נמצאים בכל מקום. בעבודה, באוטובוס, בטלוויזיה, לפעמים אפילו לא עלינו, הם בין החברים שלנו או במשפחה. הם יכולים להיות אנשים פשוטים מן הישוב אך לא מן הנמנע שהם יהיו רופאים, טייסים, פוליטיקאים או שופטים בדימוס. אם הם היו טיפשים איש איש לעצמו ניחא, אבל לרוב הטיפשות שלהם גורמת להם לעשות דברים שפוגעים באחרים. אז איך נתמודד איתם? ככה:

  1. הנמיכו ציפיות: 

    זה אחד הסעיפים הקשוחים אבל אולי החשוב שבהם. אחד מהמצבים בו אתם מוצאים את עצמכם מתוסכלים ועצבנים הוא משום שהציפייה שלכם מבני האדם היא לא ריאלית. אנשים שונים באים מרקעים שונים, עם דעות שונות וסדרי עדיפויות שונים בחיים. הזכירו לעצמכם מדי פעם שאותם טיפשים לא יתאמו לציפיות שלכם לאיך בן אדם נורמלי אמור להתנהג. אז הנמיכו ציפיות בהתאם. אם לא תצפו שהאחר יהיה אדם אינטליגנט (גם רגשית), מכבד ובעל אמפתיה, לא תופתעו כשמשהו מטומטם ייצא לו מהפה.

  2. טיפש לעד יישאר טיפש: 

    נסו להבין שלא תוכלו לשנות את דעתם. זאת עוד נקודה חשובה לפני שתתערבבו עם אנשים צרי דעת הנעולים על דעתם. אתם עלולים ליפול למלכודת בה תהיו בטוחים שעובדות מוצקות ינצחו בוויכוח עם הטיפש והוא יאמר "וואו, בחיים לא חשבתי על זה, אתה צודק…" לאחר שהרבצתם בו מנה הגונה של היגיון. אולם, מצב טוב שזה לא יקרה ואתם תהיו מתוסכלים.

    אם תבינו שהצד השני אטום וסתום אתם תפסיקו לנסות לגרום לו להבין. כאשר תפסיקו אני מבטיח שתהיו מתוסכלים פחות. זכרו שהמטרה שלכם היא להישאר רגועים ולשמור על שפיות כאשר תתמודדו עם אויל.

  3. להיכנס לנעליו של הנעל:

    עוד דרך לשנות גישה היא לנסות להבין את צורת החשיבה שלהם. אני יודע שזה לא קל, אבל נסו לרגע לחשוב מנקודת מבטם. נכון, יש לכם טיעונים ודעות על צמחונות, לגליזציה או כיסויי ראש אבל אם כבר אתם נכנסים לוויכוח עם מישהו בואו מוכנים. אחד מהדברים המביכים ביותר הוא שטיפש יוכיח אתכם מפני שלא באתם מוכנים. בנוסף, כבדו והקשיבו לצד השני ושמעו גם את דעתו. להבין מתוך איזו השקפת עולם ומאיזה רקע הוא מגיע. אם אתם גדלתם במרכז תל אביב והוא במאה שערים ולהפך, מן הסתם יהיו לכם דעות שונות והשקפות אחרות.

  4. Google it:

    י-ד-ע  ז-ה  כ-ו-ח. במיוחד כשאתם מתמודדים עם אנשים חסרי ידע. אם כבר נגררתם לוויכוח עם רפה שכל הטיעונים והעובדות שתציגו יצטרכו להיות נכונים ומוצקים. העשירו את עצמכם, קראו ספרים, לא מבינים משהו? גגלו אותו. קראו עיתונים וצפו בחדשות ובתכניות דוקומנטריות. ככל שתדעו יותר ככה יהיה קל יותר לסתום לעז את הפה.

    כשאתה מת אתה לא יודע שאתה מת, זה רק קשה לאחרים. אותו דבר כשאתה טיפש

לסיכומו של עניין, עשו לעצמכם טובה ואל תתאמצו להחכים את הטיפש. לא כולם מושלמים. מאידך, לעולם אל תתנו לאף אדם הרגשה שאתם נעלים ממנו. כבדו, הקשיבו, ענו בנועם, ברוגע ובענווה. קחו בחשבון שגם ישנה אפשרות שאתם טועים והוא צודק. כך או כך, לדעת לשלוט במזג שלכם יאריך לכם את החיים.

נקודה אחרונה אך לא פחות חשובה. עבדכם הנאמן לא חושב שהוא חכם במיוחד, נהפוך הדבר. אני לא מפסיק ללמוד ועדיין לא יודע כלום. אפילו המאמר הזה נכתב כי התעצבנתי על פוסט מחפיץ של דגנרט שהחליט לעשות רע לבחורה נאורה. אבל לכל הדואג לשלומי, נרגעתי. תודה.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here