חנוכה הוא חג מאוד אהוב על יהודים רבים, הוא חג משפחתי ונורא נהנים ממנו, במיוחד הילדים.

מעבר למתנות בשפע, סופגניות בכל הטעים וסביבונים שמסתובבים בלי סוף, הוא חג מאוד חשוב בדת. לפני שנכנסים להסבר של איך מדליקים חנוכייה, יש להבין קצת על חג חנוכה, ועל החנוכייה עצמה.

היסטוריה בקצרה:

חג חנוכה הינו חג שהיהודים חוגגים בחודש כסלו במשך שמונה ימים. לחג זו קוראים גם "חג האורות" מכוון שלפני אלפיים שנה קרה נס בבית המקדש. ובכן, כשהמכבים גירשו את היוונים והצליחו לכבוש שוב את ארץ הקדוש ואת בית המקדש, הם תכננו להדליק את המנורה אך מצאו רק כד שמן אחד. והכד הזה נשאר דלוק במשך שמונה ימים.

מאז היהודים חוגגים את חג חנוכה במשך שמונה ימים, ומדליקים כל יום נר בחנוכייה לזכר הנס הגדול.

מהי חנוכייה?

החנוכייה היא סמל הדומה למנורה שהמכבים הדליקו בזמן הבית המקדש. לחנוכייה יש תשעה קנים, אך האמצעי והכי גבוהה הוא השמש. בעזרת השמש אנו מדליקים את שאר הנרות במשך שמונה ימים. זה למה אנו מדליקים שמונה ימים נרות למרות התשעה כדים.

כדי שהחנוכייה תהיה כשרה, שמונת הכדים צריכים להיות באותו גובה. השמש תמיד יותר גבוהה כדי שנוכל להבדיל בינו לבין הכדים הרגילים.

כיצד ומתי יש להדליק חנוכייה?

אז איך מדליקים חנוכייה? בערב הראשון של חנוכה אנו מדליקים נר ראשון עם השמש, בערב השני אנו מדליקים שתי נורות עם השמש וככה ממשיכים על היום השמיני והאחרון.

טקס הדלקת חנוכייה היא בערב, בדרך כלל זמן קצר אחרי השקיעה. טקס זה מאוד משפחתי, אפשר להדליק עם קרובים וכל אחד יכול להשתתף בהדלקת הנרות. אפשר למשל לתת לכל בני המשפחה להדליק נר, ולברך ביחד.

הרבה משפחות נוהגים להניח את החנוכייה ליד החלון, כך שנוכל לראות אותה ואת האור מבחוץ.

מהו הסדר להצבת נרות על החנוכייה?

הרבה מאוד אנשים שוכחים משנה לשנה איך לסדר את נרות החנוכה, ולא באמת יודעים אם ניתן להניח את הנרות מימין לשמאל או מצד הפוך. יש להניח את הנר הראשון בצד ימין וכל יום מוסיפים עוד נר מימין לשמאל.

בזמן שאנו מדליקים את הנרות יש להגיד את הברכה:  " להדליק נר חנוכה" , אפשר למצוא אותה בסידור או אפילו באינטרנט.

אחרי הדלקת הנרות, הרבה נוהגים לשבת חצי שעה ולהביט על החנוכייה לזכר המכבים, והנס הגדול שקרה לפני אלפיים שנה לעם היהודי. הילדים משחקים בסביבון ובמתנות שקיבלו, ואפשר להתפנק בסופגניות שמזכירות גם את כד השמן שהיה דלוק במשך שמונה ימים.

חנוכה היא מעבר לחג, זה רגע קסום בהתחלת החורף, חוויה משפחתית בלתי נשכחת.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here