איך בודקים דופק?
freepik

מדידה של הדופק הינה חלק בלתי נפרד מחייהם של ספורטאים רבים. היא יכולה לסייע לניטור יעיל של האימון אך לא רק. מדידה של הדופק יכולה להעניק לנו אינדיקציה לא רעה בנוגע למצב הבריאותי הנוכחי שלנו, בין אם אנו מתרגשים, ישנוניים או אחרי פעילות גופנית.

אמנם כיום קיימים שעונים חכמים אשר מסוגלים גפם למדוד את הדופק, אך חשוב לזכור כי זו מעין מיומנות אשר קל מאוד לרכוש והיא תוכל לשרת אותנו ואת ילדינו גם בעתיד.

לא הלב הוא זה שדופק?

בשלב הראשון יהיה עלינו לעמוד על ההבדל שבין דופק לקצב לב.

קצב הלב – זהו מספר הפעמים בהם הלב פועם ביחידת זמן מסוימת, לרוב נמדד בדקה.

דופק – כאשר הדם הזורם מהלב עובר בעורקים, הוא יוצר מעין בליטה. כמו כמות מים גדולה אשר עוברת בצינור בפעימות קצובות. את הדופק ניתן יהיה למדוד על ידי הנחת אצבע על העורק וספירת התדירות של הבליטות.

היכן מודדים דופק?

רבים מאמינים כי ניתן יהיה למדוד את הדופק רק בשורש כף היד, אך למען האמת, ניתן למדוד דופק בכל עורק. על מנת שהמדידה תהיה יעילה מספיק, כך שאנו נצליח לחוש ב"בליטה" שנובעת מפעימות הלב וזרימת הדם בעורקים, לרוב נבדוק את הדופק באזורים בהם נמצאים עורקים גדולים או אלו אשר צמודים לעור הגוף.

  • שורש כף היד
  • בצוואר, בצידי הוושט
  • עורק הזרוע, מתחת לשריר הדו-ראשי בתוך המרפק
  • עורק הירך, במפשעה
  • עורק השוק האחורי, מאחורי הקרסול התיכון של הרגל

אמנם באזורים אלו ניתן יהיה למדוד דופק, אך השורש כף היד והצוואר הם לרוב יהיו הנגישים ביותר ויהוו את האזורים בהם זרימת הדם תורגש בצורה יעילה יותר.

אז איך מודדים דופק בפועל?

יהיה עליכם לקחת את האצבע המורה ואת האמה ואותן להניח על העורק הנבחר. חשוב לא להשתמש באגודל מפני שבמידה ואנו מודדים דופק לאדם אחר, נרגיש בפעימות שלנו ולא בפעימות שלו. במידה ולא הצלחתם לחוש בדופק בשורש כף היד, נסו לעבור לעורק הראשי בצוואר. הפעימות שם יורגשו בצורה ברורה יותר.

המתינו עד לרגע בו אתם מרגישים בפעימות באופן רציף וספרו אותן במשך כ – 15 שניות לפחות. למדידה מדויקת יותר, ספרו את הפעימות למשך דקה, אך ניתן יהיה לספור אותן כרבע דקה, ולאחר מכן מהכפיל את התוצאה ב-4.

שומרים על הבריאות

חשוב לציין כי טווח הדופק הנורמלי בעבור מבוגרים יכול לנוע בין 60 ל – 100 פעימות בדקה, זאת במצב מנוחה. בעת פעילות גופנית או לאחריה, הדופק צפוי לעלות, זאת לאור המאמץ הגופני שחווינו והפעילות המוגבר של הלב בניסיון לספק דם לכל האיברים החיוניים בצורה המספקת.

במידה ואתם מגלים כי באופן קבוע הדופק שלכם חורג מהנורמה, לכאן או לכאן, מומלץ יהיה לפנות אל הרופא האישי שלכם בכדי לוודא כי לא קיימת בעיה בריאותית כלשהי.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here