כפות הידיים מזיעות, הנשימה מוגברת ומואצת עד שאתם מוצאים עצמכם מתקשים לנשום, הלחצים בבטן גוברים ומאלצים אתכם לברוח לתא השירותים הקרוב. אתם עולים לבמה, בודקים את המיקרופון ולפתע אתם לא מוצאים את המילים. המוח שלכם דמם לחלוטין. בתרחיש אחר תוקף אתכם פרץ צחוק ומבוכה בלתי נשלט. מוכרות לכם התופעות הללו? סביר להניח שאתם סובלים מפחד קהל. ולמרות מה שנראה לכם, המצב ממש לא אבוד. אפשר בהחלט להתגבר על פחד קהל.

היסטורית הפחדים

פחד הוא רגש אבולוציוני הכרחי ששירת אותנו היטב. התחושות הפיזיות המתעוררות למצב של לחץ נוצרות כתגובה מהירה, אוטומטית ובלתי רציונלית כתוצאה ממצב של איום פוטנציאלי. הן נועדו כדי לסייע לגוף לשמור על ערנות מלאה לצורך הישרדות. ברם, במצבי פחד שונים, דוגמת פחד קהל, האיום אינו תמיד ממשי וקיים, אך התחושות הנפשיות והפיזיות עדיין מתעוררות. אלו גורמות לאנשים רבים להימנע מהתמודדות עם סיטואציות שונות וכך מעגל הפחד ממשיך להתחזק ולהתגבר.

דיבור בפני קהל היא מיומנות חשובה והכרחית ולמזלנו, ניתן להשתלט על פחד הקהל בהצלחה. הנה מספר טיפים שיסייעו לכם בהתמודדות כדי שתוכלו לשבור את המעגל.

מדריך הטיפים לעומד בפני קהל

מתכוננים –

  • ההכנה והתרגול חשובים מאוד בשביל "התוצר הסופי". ההכנה והלמידה יסייעו לכם בפן הפיזי, המנטלי והשכלי שכן התחושות יתחילו להרגיש כמוכרות וסף הלחץ צפוי לרדת. ההכנה הנכונה תחזק את הביטחון העצמי שלכם ותאפשר לכם להימנע מהפתעות.
  • מומלץ ללמוד את התוכן באופן אפקטיבי ויעיל, לבחון את הציוד לצורך הנאום, ההופעה או ההצגה, להתאמן על שאלות אפשריות שישאלו מטעמו של הקהל ולתרגל שוב ושוב.
  • דמיון מודרך הוא כלי אפקטיבי למדיי ולכן עשו בו שימוש. מחקרים מראים שהמוח אינו מבדיל בין דמיון לבין מציאות ולכן האדם צפוי לחוש תחושות דומות. מומלץ לבצע מספר סשנים של דמיון מודרך – דמיינו שהעמידה מול קהל מסבה לכם תחושות כיפיות, דמיינו את המסע שאתם עומדים לעבור – אימונים, הכנה, תרגול ולבסוף הפרזנטציה. כך תגיעו מוכנים יותר לכל התהליך.

מתרגלים –

  • אימונים הדרגתיים מוצלחים ברכישת מיומנויות או בהתגברות על פחדים. כך, לא תתמודדו עם הפחד כולו, אלא עם מינונים קטנים יותר שלו.
  • מומלץ ראשית כל לתרגל בפני קהל מצומצם של אנשים, משפחה או חברים וכך לחוות את החוויה האמתית במינונים קטנים.
  • מומלץ בהמשך לנאום גם מול אנשים זרים – להתחיל בקבוצות קטנות יותר ובהדרגה להגדיל את הקהל.
  • הגוף והנפש מקיימים קשרי גומלין ביניהם ומסיבה זו משפיעים האחד על השני. ניתן לרתום את שפת הגוף בכדי לשפר את הביטחון והמצב הרגשי. מומלץ לפני הרצאה או פרנזטציה, להתאמן על שפת גוף של מנצחים. מחקרים מראים כי תנועות גוף ופנים שונות מסייעות להפרשת הורמונים התורמים להגברת הרוגע ולהפחתת החרדה. חייכו רבות, מתחו את הידיים, הזיזו את הגוף ואפילו הרשו לעצמכם להשתטות.

 

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here