סביר להניח שרובכם נתקלו בתחושת הרצון הזו. ייתכן 'שהחיידק' תקף אתכם דווקא בחוץ לארץ, כאשר על רקע הנוף הזר והחלומי, שמעתם שוב ושוב את השפה שמסביבכם וחזרתם לארץ עם משימה חדשה – ללמוד את השפה עד לביקורכם הבא, משימה שכמובן לא צלחה לה. ייתכן שמדובר 'בחיידק' כחול-לבן בארצנו מלאת התערובות והתרבויות. כך או כך, לא נתתם לחלום מקום של ממש, ופטרתם אותו מעליכם מהסיבה שאתם כבר לא צעירים, לא מסוגלים ולא יכולים. והספק הזה, גבירותיי ורבותיי, הוא המכשול האמתי להליך למידת שפה חדשה.

מדריך הטיפים לבלשן המתחיל

מחקרים רבים נערכו בנושא רכישת שפה. נכון, הנתונים מראים כי ילדים עד גיל 13 יכולים לרכוש שפה חדשה ברמת שפת אם בקלות רבה יותר. ברם, הנתונים משקפים מידע חדש – דווקא המבוגרים שבינינו, רוכשים במהירות רבה יותר שפה חדשה. והנה מספר טיפים שיוכלו להחדיר לכם את הרוח במפרשים.

  • מטרות ותת-מטרות – למידת שפה חדשה כמכלול נשמעת כמטרה עצומה ומאיימת. מומלץ במקרה שכזה, ובכל מקרה של מטרה גדולה ומורכבת, לחלק את המשימה למספר משימות קטנות וברורות יותר. באמצעות פירוק המטרה המורכבת למטרות קטנות יותר (למשל, ללמוד 20 מילים חדשות ביום), ניתן להגביר את המוטיבציה ללמידה.
  • סגנון הלימוד – אפיינו את סגנון הלמידה שלכם. יש לומדים המצליחים ללמוד טוב יותר באופן עצמאי לעומת כאלו שלומדים טוב יותר דווקא בקבוצה (ועבורם, למידה מונחית כנראה תהיה טובה יותר). יש הלומדים טוב יותר מספר, ואילו אחרים לומדים באופן מוצלח דווקא משיעורים מקוונים או מאפליקציה.
  • למידה מהנה – מומלץ לשלב אמצעים מהנים שיכניסו עניין בתהליך הלמידה. למשל, לשלב עיתונים, מגזינים וספרים פשוטים ומהנים או לצפות בסדרה או בסרט.
  • טעויות הן חלק מהדרך – אל תוותרו לעצמכם אם במהלך התהליך, אתם מבצעים טעויות בהגייה, בדיבור או בכתיבה. זה חלק משמעותי מהתהליך ואף אחד לא מצפה מכם לדבר באופן רהוט ומושלם. לכן, המשיכו לתרגל ולטעות.
  • תרגול בלייב – קשה להתעלם מההקשר החברתי והתרבותי של השפה. במקרים רבים, ישנם ניואנסים (דוגמת מילות סלנג, ביטויים וצירופים) הברורים לתושבי המדינה הדוברת את השפה. לכן, מומלץ לשלב בתהליך הלמידה טיול למדינה הזו בכדי שתוכלו לתרגל את השפה וכן להרחיב את אוצר המילים שלכם. זו הזדמנות נהדרת להכיר את התרבות מקרוב.

תרגול מקוון – אפשרות נוספת לתרגול השפה היא באמצעות למידה מקוונת שבה תוכלו לשוחח עם אנשים דוברי השפה ברמת שפת אם. שימו לב, ישנם מקומות בארץ אשר עורכים מפגשי למידת שפה חברתיים ובכך מאפשרים לכם לתרגל את השפה באווירה נעימה, נינוחה ובלתי מאיימת.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here