איך לפתוח עמותה?

עמותה היא מוסד ללא כוונת רווח, כלומר שבעלי העמותה לא יכול להכניס כסף לכיסו אלא שכספי העמותה מנוהלים אך ורק לטובת קידום פעילות העמותה. עמותות קיימות כדי לקדם רעיונות חברתיים, לעזור לזולת, לעזור לבעלי החיים או הסביבה ועוד. בישראל ישנן כמה עשרות אלפי עמותות רשומות, אולם רק שליש מהן לערך פעילות על פי ההנחה הרווחת. כדי לפתוח עמותה יש צורך לפעול לפי כללים ברורים.

איך לפתוח עמותה? איך נקים את העמותה?

במשרד המשפטים של הממשלה יש תפקיד מוגדר הנקרא רשם העמותות. הוא אחראי על רישום של עמותות חדשות ועריכה ושינויים בכל הקשור לשמות ולתיאור העמותה. על מנת להקים את העמותה יהיה עליכם למלא טפסים (ניתן להוריד מהאינטרנט), לשלם את אגרת ההרשמה של פתיחת העמותה ולקבל אישור מרשם העמותות על רישומה והפעלתה של העמותה החדשה. שימו לב כי יש עלויות שנתיות סמליות לאחזקת העמותה וכן תדרשו בהצהרת עורך דין למילוי הטפסים ורישום העמותה שגם זה כאמור עולה כסף, אלא אם כן יש לכם עורך דין במשפחה שמוכן לעשות את זה בחינם עבורכם. שימו לב כי לא כל פנייה מתקבלת וכי יש קריטריונים שצריך לעמוד עליהם (על כך כדאי לחקור מעט יותר וקריאת מאמרים נוספים בנושא). אל תקלו ראש במילוי הטפסים והכירו בחשיבות העליונה של שם ותיאור מדויקים המתארים את פעילות העמותה אך בתיאור העמותה ניתן לעשות תיאור מעט כללי יותר כדי שלא להגביל את פעילות העמותה יותר מדי.

כיצד נגייס כסף לעמותה שלנו?

העמותה איננה קיימת למטרות רווח אולם היא חייבת להתנהל כעסק לכל דבר ובצורה תקנית מבחינה כלכלית, על מנת שלא להיכנס לחובות והלוואות שיובילו להוצאה לפועל, בתי משפט וכמובן גם אפשרות לסגירת העמותה באופן רשמי. על כן יש לבצע באופן שוטף גיוס כספים לעמותה. את זו תוכלו לעשות באחת מהאופציות הבאות:

  • פעילויות התרמה של העמותה.
  • דמי חבר של תומכים בעמותה.
  • גיוס תרומות באמצעות האינטרנט.
  • פנייה לקבלת תרומות מטעם קרנות ממשלה המסייעות לעמותות.

מי מפקד על הפעילות בעמותה?

ישנן מעל 15 אלף עמותות פעילות במדינת ישראל. אם לא יהיה גוף שיפקח ויבדוק את התנהלותן התקין של העמותות הרי שכל אחד מבעלי העמותות היה מגניב כספים לכיסו ללא חשש, עמותות רבות היו מנצלות את טוב ליבם של תורמים רבים ומשלשלות כספים לכיסים פרטיים ולא לשימוש העמותה ועוד. גם עמותה המקבלת תרומות אך לא עושה כלום לטובת המטרה שלשמה היא קיימת היא עמותה לא פעילה ולא מתנהלת כראוי. הגוף המפקח הוא מחלקת פיקוח ובקרה של גוף רשת העמותות היושבים בירושלים.

המומלצים שלנו:

הקמת עמותה

 

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here