איך לקנות יהלומים?

יהלום – חברה הטוב ביותר של האשה. מאז ועד היום הפך היהלום לסמל סטטוס יוקרתי ונחשק. טבעת יהלום על האצבע ואתם כבר מרגישים בקלאסה אחרת לגמרי… קראו איך בוחרים יהלום? מה כדאי לבדוק כשקונים טבעת יהלום?

היתה זו מרלין מונרו ששרה על היהלום – חברו הטוב ביותר של האשה. כך שלא משנה איך אתה לבוש, אם יש לך יהלום על האצבע אתה בליגה אחרת לגמרי. המסתורין והקסם בנצנוץ הנחשק הפך למיתוס בחברה של ימינו, מיתוס של יופי נהדר ונאצל.

מי קונה בכלל יהלומים?

  • בעלים רוכשים תכשיטים משובצים יהלומים כאות אהבה.
  • אנשי עסקים רוכשים טבעות יהלום שישמש כחלק ממראה מקיף שישדר יוקרה ומצב כלכלי מבוסס.
  • חובבי יהלומים ואבנים ועוד הרבה סוגים של אנשים.

אז איך מבחינים באיכות היהלום?

יהלום הוא מינרל שעובר תהליכים וידיים רבות עד שהוא מגיע אל הצרכן הפשוט. הוא נאסף, נחתך ומשוייף. הגורמים הרבים המשפיעים על איכות היהלום נמדדים בארבעת הC:

  • Carat – קארט, משקל היהלום
  • Cut – אופן החיתוך
  • Clarity – צלילות מפגמים
  • Color – צבע

בהמשך הכתבה נסקור את המאפיינים האלה. הרעיון הוא להגיע לחנות תשכיטים או יהלומים עם ידע מסוים ולא כבורים גמורים. דבר זה יעזור לכם במיקוח וגם בהבנה של המוצר אותו אתם רוכשים.

Carat – הגדול הוא הקובע?

ובכן, בגדול – כן. הגודל קובע. אבל מאחר וישנם פרמטרים נוספים לקביעת איכות היהלום יתכן יהלום במשקל 0.5 קרארט שעולה 100% יותר מיהלום כפול ממשקלו. ראשית נקדים ונסביר מה זה בכלל קאראט. קאראט ביהלומים הוא חמישית הגרם. בין הגמולוגים ובעלי המקצוע נהוג לדבר במונחים של נקודות כאשר כל בכל קאראט 100 נקודות. לדוגמה: יהלום 500 נקודות הוא יהלום של 5 קאראט, או 1 גרם.

יהלומים נמכרים בכל הגדלים, החל מ- 0.1 קאראט ועד אפילו 100 קארט. כשבאים לבחור יהלום חשוב להבין שלא תמיד הגודל הוא העיקר ביהלום. לדוגמה, כשאנו באים לבחור יהלום המיועד לעגילי אוזניים נעדיף יהלום קטן אך איכותי בשאר הפרמטרים מאחר ויהלום הנמצא על הפנים חשוב שיהיה יפה ככל היותר כשגודלו פחות משמעותי. לעומת זאת, על טבעת ניתן להעדיף יהלום גדול באיכות כללית פחות טובה.

טווח המחירים דינמי מאוד. קאראט יהלום יכול להימחר בין 500$-20,000$. אך אם נקנה שתי יהלומים במשקל 0.5 קארט המחיר ירד וינוע בין 250$-3500$ לקארט.

Color – אממ, יש יהלומים סגולים?

צבע היהלום הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על מחירו של היהלום. יהלומים בטבע מצויים במגוון רחב למדי של צבעים. נפוצים יותר הם הגוונים הנוטים ללבן-צהוב כשיהלום לבן לחלוטין יהיה יקר ערך ונדיר בהרבה מיהלום בעל נטיה עזה לצהוב. אולם מסתבר שהטבע מזמין לעיתים הפתעות. בשוק נסחרים גם יהלומים עם נטיה לצבעים נוספים כמו ירוק, ורוד, אדום וכחול. היהלום הורוד הוא הנדיר ביותר ומחירו לרוב מגיע למאות אלפי דולרים גם אם היהלום ברמת ליטוש נמוכה.

דרגת הלובן של היהלום נמדדת בסקאלה של מ-D עד W. כש-D הוא יהלום ללא צבע לחלוטין, בהיר לבנבן. ביהלום כזה נשיאת האור תהיה מצוינת, כלומר היהלום ישקף את האור העובר דרכו בצורה מעולה. יהלום בדרגה W לעומת זאת ישא את האור ברמה פחותה. בסקאלה למטה תוכלו לקבל מושג על היחס בין הדירוג לצבע. חשוב לבקש ממוכר היהלום תעודה ובה מצויין דירוג צבע היהלום. תעודות ליהלומים מצויות ביהלומים השוקלים החל מ- 0.5 קארט. ישנם סוגים רבים של תעודות כשהאמינה והנפוצה ביותר היא GIA. אם לא ניתן להשיג אותה, ניתן להסתפק ב-HDR הבלגית, זינוקיו היפנית או EGL הבלגית.

Clarity – אוויר הרים צלול כ… יהלום?

כמעט בכל יהלום יש פגמים. אם זה בשכבה החיצונית ואם זה בפנים היהלום. כשאתם באים לבחור יהלום, זכרו שיהלום מושלם מכל הבחינות נסחר במחירי עתק. בפגמים רבים ניתן להבחין רק בהגדלה של פי 10. אל תרגישו רע לקנות יהלום בעל פגמים מינוריים ובלתי נראים לעין בלתי מזוינת. גם בפרמטר זה ישנם מספר דירוגים, הנה הם:

F – Flawless

יהלום נדיר במיוחד, יהלום שנוצר בטבע כשהוא מושלם לחלוטין.

IF – Internally flawless

יהלום ללא פגמים פנימיים, אך יתכנו פגמים קלים בחוץ היהלום.

VVS1-VVS2 – Very Very Slightly

פגמים זעירים ביותר, כאלה שגם בהגדלה פי 10 יהיה קשה להבחין בהם.

VS1-VS2 – Very Slightly

פגמים זעירים, ניתן למוצאם בקושי באמצעות הגדלה פי 10.

SI1-SI2 – Very Slightly

פגמים קטנים, אך ניתנים לאבחון באמצעות הגדלה פי 10.

I1, I2, I3 – Included

פגמים הניתנים לאבחון עין לא מזוינת, אבן באיכות פחותה באופן ממשי. לדירוג יש תת דירוג מ- 1-3 כש-1 הוא המובחר יותר.

כמו שוודאי שמתם לב, עבור הדירוגים F-SI , ללא הגדלה פי 10, ישנה השפעה לדירוג רק על מחיר היהלום ולא על מראהו. יהלומים בדירוג F-SI מומלצים לרוב עבור יהלום לשיבוץ.

Cut – האיכות החיתוך והשיוף

פרמטר זה הוא כנראה הרגיש ביותר עבור הלקוח הממוצע, זאת משום שהוא הקשה ביותר לאבחון. הליטוש והחיתוך אמורים ליצור את הזוויות המדויקות על מנת שהיהלום ישבור את האור בצורה האופטימלית, יבריק ויוציא מכם הלקוחות "וואו" ארוך. אך, אליה וקוץ בה, שיוף וחיתוך כזה מבזבז חומר גלם רב ולכן יהיה יקר יותר. הדירוג עבור החיתוך והשיוף מתבטא בדיוק לעומת החיסכון בחומר הגלם. בנוסף, ככל שהיהלום גדול יותר, כך ניתן להבחין באיכות ה- Cut ביתר קלות. גם באיכויות ה- Cut ישנו דירוג מקצועי:

Excellent – מעולה. Very good – טוב מאד. Good – טוב. Fair – בסדר. כשאתם באים לבחור יהלום, בחרו יהלום בדרגת Very Good ומעלה. זה משום שכאשר ניקיון, צלילות וצבע הם עניין של טעם, הגימור של העבודה הוא אחד הדברים שחשוב לא להתפשר עליהם. שיוף וחיתוך איכותיים יגרמו להילום שלכם לזהור.

לבסוף – טיפים…

  • – כשאנו באים לקנות יהלום כדאי לא למהר מאחר וטעות אחת קטנה ופזיזות מיותרת יכולים לגרום לעוגמת נפש והפסד כספי ניכר.
  • – זכרו לבקש מהמוכר תעודה ובחנו את הפרטים הרשומים בה
  • – אם אתם לא בטוחים בטיב העבודה והגימור של היהלום בקשו להביא מומחה להערכת תכשיטים, אם בעל החנות לא מסכים – משהו פה מסריח.
  • – השוק כיום מלא בזיופים ובחצאי זיופים, בקשו יהלום טבעי (לא סינטטי) שלא עבר טיפול השבחה כמו: HPHT, קידוח לייזר, KM או מילוי סיליקון (Clarity enhanced).
  • – תמיד בדקו את היהלום לפני שיבוצו בתכשיט. בהרבה חנויות מוכרים יהלומים בעלי פגם בקצוות שהתכשיט מסתיר אותם.
  • – בררו על מה מצביע משקל היהלום. לפעמים המשקל מתייחס לכל האבנים בתכשיט. וודאו שמדובר שהמשקל המדובר הוא משקל האבן המרכזית.
  • – בכל יום ו' מתפרסמים באתר Diamonds מחירי היהלום העדכניים. כדאי להיכנס ולקבל מושג על המחירים לפני שניגשים לקנות יהלום.

בהצלחה, ותתחדשו!

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here