איך עובד ה - V.A.R?

"שתראה שחור כל החיים", "בן זונה"!!!, "מהמררררר". אלו רק חלק מפניני הלשון שסופג שופט המשחק בכדורגל ישראלי – ים תיכוני שלנו. בין אם זה נבדל, שליפת כרטיס אדום או פנדל. בכל משחק שורק שופט להחלטות שהקהל היריב לא מסמפת. עד כה השופט סמך על ראייתו ושל עוזריו הקוונים.

בהסתמך על כך שהעין האנושית לפעמים לא שם כשזה קורה או לא מהירה מספיק לא פעם מתבצעות טעויות שיפוט. נשרק פאול שלא היה, פנדל של שחקן שהפיל את עצמו ברחבה ועשה הצגה או שחקן שמתחזה שקיבל מכה בשבילך שיוציאו אדום לשחקן היריב., טעויות שיפוט ותמיד יהיו.

מממ… האמנם?

כמו שהאייפון הראשון נכנס לחיינו, הפייסבוק אשר שינה את פני הגלובוס וה – waze  עשתה מהפכה בצורה שאנו נוהגים, כך גם ה – V.A.R עשויה לשנות את פני עולם הכדורגל, אם לא כבר משנה.

ה – V.A.R  הן ראשי תיבות מאנגלית של (Video Assistant Referee) ובעברית שופטי הווידאו. שופט הווידאו יושב בניידת שידור וצופה על מסכי במשחק בזמן אמת ונמצא בקשר ישיר בעזרת דיבורית. אותו אחד בניידת סוקר את החלטות השופט הקריטיות כפי שציינו למעלה 👆 ומתריע לשופט הראשי במידה וראה שהוא קיבל החלטה שנויה במחלוקת.

כשהשיפוט כפי שהכרנו ע V.A.R מן העולם

הטכנולוגיה נכנסה לחיי האוהדים במוקדמות מונדיאל 2018 ברוסיה והוצג לראשונה במשחק ידידות של נבחרת צרפת נגד נבחרת ספרד. כבר במשחק ההוא נפסל שער של הצרפתי אנטוניו גריזמן בגלל נבדל ואושר שער לזכות הספרדים מרגליו של ג'רארד דאולופאו הספרדי באותה הדרך בדיוק, רק הפוך.

לארצנו הקטנטונת נכנסה המערכת (כמובן באיחור כמו תמיד :/ ) רק ב- 8 בפברואר 2019 כאשר נוסה לראשונה במשחק של הכוח רמת גן למכבי שעריים מליגה א' דרום (עד היום תמוהה לי ההחלטה…).
בליגת העל חלל שלנו ה – V.A.R נכנס לשימוש במשחק בין מכבי תל אביב להפועל חדרה שפתח את הפליאוף העליון חודש לאחר הניסוי הראשון, ב-16 במרץ 2019.

ועשית לעצמך – V.A.R

לא אכנס פה לכל חוקת ה – V.A.R על ההחלטות המזעריות (כנסו לויקי יא עצלנים) אלא אגע בגדול באילו 4 החלטות מהותיות מתערב שופט הווידאו:

  • השופט שולף כרטיס אדום ישיר וחד משמעי.
  • כשהשופט מתלבט אם היה כרטיס צהוב או אדום.
  • כששער נפסל כתוצאה מנבדל או עבירה שבוצעה לפני הבקעת השער.
  • החלטה על פנדל.

ובנימה קצת יותר אישית

מאז נכנס לחיינו התברר לנו שגם עם ה – V.A.R,  עדיין נעשות טעויות ושוב אנו חוזרים לבן זונה ומהמר (ראה כל מקרה מכבי חיפה מאז נכנס לשימוש 😉) ועדיין נתון לחילוקי דעות בקרב אוהדים, מאמנים, שחקנים ופרשנים ואפילו, תתפלאו, גם בקרב לא מעט שופטים. אני מניח שכבר הבנתם מה דעתו של עבדכם הנאמן על המערכת… אבל אולי זה רק בגלל שאני כבר זקן שלא יודע לתפעל אינסטגרם. כך או כך אסתגל לטכנולוגיה.

גם לאינסטגרם…

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here