איך מנגנים בלוז?

הבלוז נמצא היום כמעט בכל דבר שאנחנו שומעים. ברוק, בג'אז בפופ ועוד. בלוז הוא שורשם המוזיקלי של כל כל כך הרבה סגנונות עכשווים. למה אתם מחכים? היכנסו ללמוד בלוז!…

בלוז? זה סוג של גבינה?

בלוז הוא סגנון מוזיקלי ווקאלי ואינסטרומנטאלי המבוסס על סולם פנטטוני ובאופן טיפוסי על מאפייני מהלך הרמוני בן 12 תיבות. זוהי ההגדרה הקרה של בלוז. אך האמת היא שבתוך הבלוז יש עולם שלם של רגש, הבעה ותחושה. הבלוז, כשמו כן הוא, נוטה להיות מלנכולי ונוגה, אך באותה מידה עלול להישמע מלא חיים ועצבני.

המוזיקה

הבלוז, היא המוזיקה השחורה, המוזיקה של העבדים. הבלוז התחיל כמוזיקה מאוד פשוטה, מעין המנונים פשוטים וקליטים שהיו מושרים בצוותא תוך כדי עבודת האדמה. בכל אופן, כבר אז המלודיות היו בנויות על הסולם הפנטטוני. המילה פנטטוני אולי מזכירה לכם, בצדק יש לומר, 'פנטגון'. ובכן, כמו שלפנטגון יש חמישה צלעות לסולם הפנטטוני ישנם 5 צלילים, זאת במקום 7.

הסולם הפנטטוני המז'ורי בנוי כך שאת הצליל ה- 4 וה-7 משמיטים. כדי ליצור סולם פנטטוני מינורי, נשמיט את הדרגה ה-2 וה-6.

לצורך ההמחשה דו מז'ור פנטטוני יהיה בנוי מהצלילים: C D E G A C

ודו מינור פנטטוני יהיה בנוי מהצלילים: C Eb F G Bb C

12 מי יודע? 12 תיבות בלוז

עם הזמן התפתחה תבנית הרמונית מסוימת עליה היו בונים מנגינות פנטטוניות רבות מספור. התבנית, וודאי שמעתם עליה, נקראת Twelve Bar Blues או בלוז 12 התיבות. גם כאן, כמו הסולם הפנטטוני, קיימות שני ווארייאציות – המינורי והמז'ורי.

12 התיבות של הבלוז.

  • I7 I7 I7 I7
  • IV7 IV7 I7 I7
  • V7 V7 I7 I7

למי שלא הכי בקיא בספרות רומיות ובאופן כללי זה נראה לו סינית, אז ככה. ספרות אלה מסמלות דרגות בסולם. לסולם הטבעי דו מז'ור 7 דרגות: דו – 1, רה – 2, מי – 3. וכן הלאה. מכל דרגה בסולם ניתן לבנות אקורד, כדאי להעמיק ולקרוא איך בונים אקורדים על מנת להבין יותר איך הדברים פועלים. לצורך ההדגמה התרשים הבא מדגים את ההשלכה של מבנה 12 התיבות של הבלוז על סולם דו מז'ור:

  • I – 1 – C7
  • IV – 4 – F7
  • V – 5 – G7

אני מנגן, אבל זה נשמע יותר כמו באך מאשר בלוז

בעיה אמיתית. סיכוי טוב שרוב העבודה שלכם בנגינת בלוז תהיה על ה'פיל', התחושה באצבעות, וההבנה של מוזיקת הבלוז. כבר אתן כמה טיפים על מנת שהמוזיקה תישמע יותר בלוזית, אך ראשית אומר את הדבר החשוב ביותר להתפחותכם כנגני בלוז: חייבים לשמוע בלוז כדי לנגן בלוז.

הראש שלכם, עם כמה שהוא יצירתי, אם הוא לא צבר מספר הגון של שעות מנוע בשמיעת בלוז, פשוט לא יצליח לחקות את הסגנון. לכן חשוב להקדיש זמן להאזנה לבלוז. למי כדאי להקשיב? ובכן, זה כבר עניין של טעם, אבל אל תפספסו את: BB King, Muddy Waters, Ray Charles, Stevie Ray Vaughan.

הטריק הראשון בספר הטריקים של נגני הבלוז זה ה'בלוז נוט' – התו הכחול. אם ניקח את הסולם הפנטטוני המינורי ונכניס בין הדרגה ה-3 ל-4 תו כרומטי, נקבל סולם בעל צבע בלוזי עמוק. בסולם דו מינור פנטטוני התו יהיה #F.

בסולם פנטטוני מז'ורי התו הכרומטי יהיה בין הדרגה ה-2 ל- 3. בסולם דו מז'ור פנטטוני התו יהיה Eb.

הטריק השני בספר הטריקים, זה שכאשר אנחנו מנגנים על 12 תיבות בלוז מז'ור, לנגן דווקא פנטטוני מינור. לדוגמה, על סולם דו מז'ור לנגן דו מינור פנטטוני.

להתראות, אני הולך להתאמן

להתאמן זה חשוב, אך בסופו של דבר, לא פחות חשוב מהתווים שאתם בוחרים לנגן חשובה התחושה הנכונה באצבעות. הנקודה הקריטית היא לא המהירות, אלא הרגש המושחל במוזיקה שאתם מוציאים מעצמכם.

בהצלחה!

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here