שינוי עילת סגירה
מקור freepik

השאיפה והמטרה החשובה והמרכזית בליווי של חשוד היא למנוע הגשה של כתב אישום. האתגר של כל עורך דין המייצג חשוד הוא להביא לסגירת התיק בעילה של חוסר אשמה ולא פחות מכך. המשמעות של הגעה לתוצאה של סגירת תיק מחוסר אשמה היא מחיקת כל אזכור הנוגע לתלונה כולל רישום פלילי. כאשר מדובר בקטינים, המשמעות בקבלת ייעוץ וייצוג משפטי מקצועי ואיכותי הינה כפולה ומכופלת, שכן כל עתידם עוד לפניהם והם עומדים בפני גיוס לשירות צבאי ולימודים אקדמאיים שיקבעו את עתידם וישפיעו על עתיד החברה כולה.

שינוי עילת סגירה של תיק פלילי הינו הליך מורכב ואין מדובר בפעולה מובנת מאליה. על מנת לשנות עילת סגירה יש להראות ולהוכיח כי התשתית הראייתית בתיק הינה חסרה ויש בה חורים, כך שהסיכוי כי החשוד הוא זה שביצע את העבירה הינו נמוך במיוחד.

מה כולל הליך שינוי עילת סגירת תיק פלילי?

הליווי והסיוע של עורך דין פלילי מנוסה ומומחה הינו חיוני בהליך שינוי עילת סגירה וזאת משום שהוא בעל ניסיון ומיומנות בהפעלה ושימוש בכלים, אמצעים וטכניקות משפטיים אפקטיביים בעזרתם יוכל לשכנע את גורמי האכיפה לשנות את עילת הסגירה. החשיבות באפשרות להגיש ערעור על עילה לסגירת תיק, הינה רבה, שכן לעילה יש השפעה והשלכות רבות על חייו של החשוד דוגמת האפשרות למחיקת רישום פלילי והימנעות מהטלת מגבלות שונות העלולות לפגוע ביכולתו של החשוד לנהל אורח חיים נורמטיבי ותקין.

העילות לסגירת תיקי חקירה

העילה לסגירת תיק פלילי מלמדת בצורה ברורה ותמציתית מהי הסיבה וההנמקה לסגירת התיק, כאשר ישנן 3 עילות מרכזיות לסגירתם של תיקים פליליים:

  • חוסר אשמה – במידה וממצאי החקירה מצביעים כי החשוד הינו נקי מכל חשד או שהסיכוי כי החשוד אכן ביצע את העביר הוא נמוך, הרי שהתיק ייסגר בעילה של חוסר אשמה.
  • חוסר ראיות – במידה וממצאי החקירה מעלים חשדות מוצקים נגד החשוד, אך אין ראיות מספקות שיכולות לבסס את החשדות מעבר לכל ספק סביר, הרי שעילת סגירת התיק תהיה חוסר בראיות.
  • נסיבות שלא מתאימות להעמדה לדין – מקרים ומצבים בהם האינטרס הציבורי מוביל לסיום ההליך הפלילי משום שהחשדות אינם חמורים, כתוצאה ממשאבים מוגבלים של גורמי התביעה או בשל נסיבות אישיות מיוחדות של החשוד. במקרים אלה התיק ייסגר בעילה של \" נסיבות העניין אינן מתאימות להעמדה לדין\".
  • סגירה בהסדר – הגעה להסדר מותנה מול גורמי התביעה.

המשמעות והחשיבות של הליך שינוי עילת סגירה

המשמעות באפשרות לשינוי עילת סגירה הינה כפולה: ראשית, היא מצביעה על דעתה של התביעה לגבי האחריות של החשוד ושנית היא מעידה על עוצמתן של הראיות. מי שהתיק הפלילי נגדו נסגר בעילה של חוסר אשמה נחשב מבחינה כציבורית כחף מפשע וההתייחסות אליו היא שונה מאשר חשוד שהתיק נגדו נסגר בעילה של חוסר ראיות. כלומר, לעילת הסגירה של תיק פלילי יש גם השלכות אופרטיביות ומעשיות וגם השלכות תודעתיות ונפשיות.

לסיכום, בקשה לשינוי עילת סגירת תיק פלילי יש להגיש בליווי של עורך דין פלילי מנוסה ומומחה הבקיא ברזי ההליך כגון משרד שאול ושות'. הייעוץ המקצועי יעלה את הסיכוי כי התביעה תקבל ותאשר את הבקשה וזאת באמצעות שימוש בכלים משפטיים שונים בהם: הצגת ראיות המפריכות וסותרות את התזה העומדת ביסוד התיק, הצגת מידע חדש השופך אור חדש על הראיות, התייחסות לנסיבות אישיות של החשוד ולנזק הצפוי להיגרם לו בעתיד בשל הרישום הפלילי ועוד. בשל החשיבות של הנושא, מומלץ להסתייע בשירותים משפטיים מקצועיים שמספק עורך דין פלילי בהליך שינוי עילת סגירה של תיק חקירה.

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here